Anmeldelse: ‘Red Notice’
13/11/2021 | FlixfilmNetflix’ dyreste film til dato er by-the-numbers underholdning med god kemi mellem de tre hovedrolleindehavere. Desværre er det også meget forudsigeligt og kan nærmest ses som en noget slatten pastiche af alt det, vi kender fra blockbustere de sidste 40 år.
Skrevet af Søren Meinertz.
Forestil jer et konferencerum fyldt med folk i habitter, der sidder om et rundt bord og analyserer rapporter og mønstre fra de sidste 40 års blockbustere. Pludselig er der én der rejser sig og siger: ”Hvad med om vi tager det bedste fra alle de rapporter, hyrer tre af de største Hollywood-stjerner og ellers bare åbner op for pengesækken?” Der har lydt et anerkendende brøl fra den øvrige forsamling og resultatet blev ‘Red Notice’; Netflix’ dyreste film til dato; ikke mindst pga. de tre hovedrolleindehavere, Dwayne Johnson, Ryan Reynolds og Gal Gadot.
En film, der fungerer allerbedst, hvis du har set omkring fire film i dit liv eller hvis du bare må se alle film med førnævnte skuespillere. Resten Hollywood-fluff, der hverken udfordrer, nytænker eller ikke engang formår at bringe en wow-faktor i spil; på trods af den kvarte milliard dollars, der er skudt i projektet.
Artiklen fortsætter under annoncen
Dwayne Johnson spiller John Hartley; en FBI-kunsttyvprofiler, der jagter verdens bedste (senere næstbedste) kunsttyv, Nolan Booth, der har udset sig det ene af Kleopatras tre æg som sit næste bytte. De to ender dog med at blive taget ved næsen af den ‘rigtige’ verdens bedste kunsttyv, der kun går under navnet Bishop (og ja, der er rigeligt med skak-jokes med i filmen). Nu må det umage makkerpar Hartley og Booth eftersætte Bishop over det meste af verden i jagten på æggene samt den ultimative pris: Kleopatras tredje æg, der aldrig nogensinde er blevet fundet.
Du får, hvad du forventer, når du fyrer op under ‘Red Notice’. En hurtigt fordøjet blockbuster fyldt med set-pieces, popkulltur-jokes og akavede close-ups af verdens førende brands. Selve filmen er et blend af ‘Indiana Jones’ (Ryan Reynolds fløjter endda temaet i en scene), Bourne-filmene, ‘Mission: Impossible’ og ‘James Bond’.
Instruktør Rawson Marshall Thurber (der tidligere har stået bag Dwayne Johnson i ‘Skyscraper’) sørger for en glat og busy pacing, der altid sørger for at holde plottet i gang, og kemien mellem de tre hovedpersoner er upåklagelig, men man kan også mærke, at de er filmens anker. Resten af plottet er nemlig ikke særligt spændende, for man ved stort set hvad der vil ske før karaktererne ved det, actionen er da okay, men formår slet ikke at nå over Hollywood-standard (udover en enkelt sjov scene med en biljagt, der slutter nærmest før den begynder). Og så begår filmen, den værste synd en action-blockbuster kan begå; der er ingen nævneværdige skurke.
Artiklen fortsætter under annoncen
Den største credit skal gives til production-designer Andy Nicholson. Filmen foregår over det meste af verden, men langt de fleste scener er faktisk lavet i Atlanta under corona-nedlukningen, men man føler virkelig de eksotiske sets og de er i det mindste håndgribeligt flotte.
Kort sagt er ‘Red Notice’ typisk blockbuster-underholdning, der mere end nogensinde viser, at star-quality, flashy kostumer, lækre biler og hurtig snildt kan overskygge nogenlunde ikke-eksisterende plot og rip-offs af langt bedre film. Især Reynolds og Johnson hygger sig, men med de penge som de to plus Gadot hiver ind på denne mastodont af streamingfilm, så er det vel også det mindste man kunne forvente. Det er i hvert fald ikke mere.
Se ‘Red Notice‘ på Netflix Danmark.
Flixfilm er ikke associeret med Netflix. Inc. og anmeldelsen er dermed udelukkende et udtryk for forfatterens egne holdninger.
Se en oversigt med samtlige anmeldelser her.
Desværre skuffende kedelig. Kan der virkelig kun laves kedelige, forudsigelige og geninspilninger af film, vi har set før? Der er lavet pornifilm, med en dybere historie og mere vittig dialog, end denne “red notice”.
Lige så skuffende som “Army of dead”.
Mon ikke Netflix skulle holde sig fra at producere film, og blot købe rettighederne til andres produktion. For Netflix kan tydeligvis ikke lave en spændende film, der ikke giver en følelse af, at de 2 timer foran tv’et var spildt????