Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Stranger Things’ – sæson 4, del 1

Anmeldelse: ‘Stranger Things’ – sæson 4, del 1

29/05/2022 | Flixfilm

stranger things saeson 4 anmeldelse netflix

Børnene fra Hawkins er tilbage igen og kæmper mod overnaturlige trusler på ny i den længe ventede fjerde sæson, som vi får første del af i denne omgang.

Det er efterhånden mere end tre år siden publikum verden over så noget sidst til byen Hawkins og de rastløse unger der hele tiden var i en slags konflikt med den mørke overnaturlige dimension og en masse klamme monstre derfra.

Men nu er ‘Stranger Things’ endelig tilbage igen efter en længere tids ventetid og produktionen af den store fjerde sæson blev som mange andre tv- og serieproduktioner stærkt udfordret af corona-pandemien, og seriens skabere Duffer-brødrene Matt og Ross har store ambitiøse planer med deres nostalgi-prægede univers der oser fortsat af filmreferencer fra de glade 1980érne, som man kan nikke genkendende til.

netflix stranger things s4

Spoiler alert for dem der ikke har set den tredje sæson. For den fjerde sæson tager naturligvis tråden op fra, hvor vi slap de elskede hovedpersoner sidst. Ungerne er nu i high school og især Eleven (Millie Bobby Brown) er udfordret med de nye omgivelser, da de andre elever betragter hende som en særling, og hun bliver udsat for grov mobning.

Trusler fra den mørke dimension dukker op på ny igen i form af en endnu farligere fjende der udviser større intelligens i forhold til sine forgængere. Og hvis det ikke skal være løgn, så er Hopper (David Harbour) stadig i live, men til gengæld er fanget i et hemmeligt sted i Rusland, og han forsøger desperat at komme tilbage hjem til Joyce (Winona Ryder).

Ovenpå en tredje sæson der på overfladen følte som en gentagelse af de to første sæsoner, så er det befriende at se ‘Stranger Things’ udfolder sine spændvidde, så den ikke føles låst fast af sine egne klichéer som tidligere. Der er andre locations hvilket giver noget frisk til det gode visuelle udtryk der fortsat imponerer med sin production value og flotte computereffekter der svarer til det man ser i blockbusterfilm.

stranger things 4

Duffer-brødrene har tydeligvis meget historie på programmet som de vil fortælle, hvoraf de fleste af episoderne er nærmest i spillefilmslængde på langt over en time. Det er også vigtigt at sige på forhånd at denne her anmeldelse bygger på den første del af den fjerde sæson, og at den næste del – altså del to kommer til juli måned i året, så i første omgang er det en halv historie, fansene her får serveret.

De dygtige Duffer-brødre har tydeligvis lært på lektien fra sidste gang og kommer med flere overraskelser der giver kreative udfordringer til hele skuespillerholdet, så de får andre kort at spille med, hvilket er med til at øge spændingen mellem dem. Michael Stein og Kyle Dixon er også tilbage på lydsporet med deres fede synth-toner der fuldender den særlige retro-stemning i serien.

Det er fedt at se noget nyt fra det herlige ‘Stranger Things’ igen og få en god omgang retro-underholdning der gør sommeren ekstra spændende. Det har været savnet og undertegnede her glæder sig allerede til næste del af den aktuelle sæson fire.

Se ‘Stranger Things‘ på Netflix Danmark.