Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Atlas’

Anmeldelse: ‘Atlas’

25/05/2024 | Flixfilm

Jennifer Lopez er ude på dybt vand med melankolsk overspil i en dårlig sci fi-thriller, der præges af middelmådige computereffekter. Se hellere noget andet!

Kunstig intelligens fylder mere og mere i folks bevidsthed som aldrig før, og det sætter tanker i gang om hvad det kan misbruges til eller værre endnu, hvis det udvikler egen bevidsthed. Det skræmmende scenarie har været udforsket i science fiction-genren gennem årene, og særligt i filmklassikere som ‘The Terminator’ og ‘The Matrix’.

Det seneste bud på at skildre kunstig intelligens som ondskaben selv, er den nye science fiction-thriller ‘Atlas’ med Jennifer Lopez i front. Hun giver den som den dygtige antiterroranalytiker Atlas Shepherd der har et stort mistro til kunstig intelligens ovenpå en traumatisk oplevelse i sin barndom, da hendes mor blev myrdet af en menneskelignende AI-robot ved navn Harlan (Simu Liu). Den selvsamme robot har siden hen skabt et opgør mod menneskeheden, som han opfatter som en trussel. Hvor originalt! Sammen med en række af andre robotter myrder Harlan millioner af mennesker og tager flugten til en fjern planet. Ja, handlingen her er sat i en langt ude fremtid, hvilket filmens visuelle udtryk skriger af på en triviel måde.

Atlas bliver rekrutteret til en storstilet rummission for at jage efter Harlan sammen med oberst Elias Banks (Sterling K. Brown) med brug af store robotdragter drevet af ai-teknologi. Efter et voldsomt angreb på militærstyrken bliver Atlas nødsaget til at benytte sig af en robotdragt og må ufrivilligt samarbejde med dragtens ai-program kaldet Smith (Gregory James Cohan). Sammen må Atlas og Smith kæmpe mod Harlan og hans robotter på den fremmede planet for at redde menneskeheden.

Efter næsten to timer med ‘Atlas’ må jeg føle mig nødsaget til at bruge den nuværende anmelder-trend med at beskrive de gennemsnitlige genrefilm, som om de var genereret af kunstig intelligens. Jeg hader at være med på trenden, men i sidste ende føles ‘Atlas’ virkelig som en film med et manuskript skabt af kunstig intelligens. Det er så dovent fundet på, så man tror at det er løgn. Alene det at kalde filmen efter dens irriterende hovedperson virker noget åndssvagt.

Jeg har ellers intet imod Jennifer Lopez, der godt kan spille skuespil (se ‘Hustlers’!), men her er hun noget anstrengende med sit melankolske overspil som Atlas. Hendes karakter minder i øvrigt om Will Smiths karakter i den nogenlunde ai-relaterede ‘I, Robot’, men hvor Smith kunne balancere sit mistro med dramatisk tyngde, så Lopez spiller meget ensporet. Det skaber meget irritation omkring hendes karakter, og hun er filmens store hæmsko. At programmet Smith (måske en hilsen til ‘The Matrix’) har mere personlighed end hende er tankevækkende.

Der er meget snak om at computereffekter i blockbusterfilm svinger meget i kvalitet og føles til tider som et hastearbejde, og ‘Atlas’ er bare med til at fortsætte den beklagelige udvikling for tiden. En dyr film med effekter der føles som noget fra computerspil er ikke noget der burde være standarden i dag, men det er det åbenbart for tiden. Der er flere scener i ‘Atlas’ der tydeligvis er gjort med computereffekter alene og burde gøre sig bedre som sekvenser i computerspil, før man selv kan skyde løs med sin controller.

På rollelisten finder man dygtige skuespillere som Mark Strong og Sterling K. Brown, der praktisk talt bliver spildt på ligegyldige karakterer. Som Harlan er Simu Liu ret kedelig og aldrig truende. Ironisk nok er han for troværdig som en udtryksløs robot!

Jeg siger det lige ud til sidst: Drop ‘Atlas’, for det er en uhyggelig dårlig sci fi-thriller, der bidrager til det voksende marked af ligegyldige streamingfilm. Se hellere Jennifer Lopez i noget andet og mere aktivt eller se de sci fi-film der virkelig byder på tankevækkende kommentarer til kunstig intelligens der desværre er kommet for at blive. Bare så længe det ikke får lov til at lave filmkunst!

Se ‘Atlas‘ på Netflix Danmark.