Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Castlevania: Nocturne’

Anmeldelse: ‘Castlevania: Nocturne’

03/10/2023 | Flixfilm

‘Castlevania: Nocturne’ er en værdig tilføjelse til ‘Castlevania’-serien. Der er lagt op til en ny underholdende omgang af mørke og blod, der når de samme højder som forgængeren.

Jeg var begejstret for animationsserien ‘Castlevania‘, der varede fire sæsoner. Den første sæson var noget kort med kun fire episoder, men de resterende sæsoner bød på en ultravoldelig historie om Draculas hævn mod menneskeheden og monsterjægeren Trevor Belmont og hans venners forsøg på at stoppe det store blodbad. Serien var fantastisk underholdning for voksne animationsfans og bestemt ikke for de små børn og sarte sjæle. Efter min mening er serien den bedste filmatisering af et computerspil til dato.

‘Castlevania’ blev en fin succes for Netflix, og de valgte at producere en spin-off serie der foregår langt tid efter begivenhederne i ‘Castlevania’. Resultatet er ‘Castlevania: Nocturne’. Historien starter med en meget ung Richter Belmont, der med sin vampyrjæger-mor er flugt fra en vampyr. Vampyren indhenter dem desværre og til trods for heltemodig modstand fra moren, så mister Richter hende for altid.

Senere springer historien ni år frem i tiden og foregår under Den Franske Revolution. Alskens vampyrer begår sig godt i den dyre overklasse og kidnapper ad og til bønder for at dræne dem for blod. Sammen har de planer om at fremmane deres svar på Messias – en overvampyr der kan skabe en ny fremtid for vampyrer og dermed dommedag for menneskeheden. Men de bliver heldigvis udfordret af en nu voksen Richter i følgeskab af andre vampyrjægere der kan bruge magi i kampen imod den blodtørstige ondskab.

Især en vigtig del af ‘Castlevania’ var det visuelle udtryk, som var helt sublimt udført på alle tænkelige måder. Animationsselskabet Powerhouse Animation lever bestemt op til deres firmanavn, da de med hver episode leverer visuelt festfyrværkeri med bloddryppende action og stille stunder hvor karakteranimationen kommer til sin ret.

Det er bestemt ikke for børn, særligt når serien slår sig med foruroligende scener med vampyrer og andre monstre, der går løs på deres arme ofre. Alene scenen hvor en uskyldig bondes fyraften bliver vedkommendes sidste nat, da han ender som middag for vampyrerne, er skræmmende.

Den nye ‘Castlevania’-serie henter ligesom forgængeren inspiration fra computerspillet af samme navn og nærmere bestemt fra titlerne ‘Castlevania: Rondo of Blood’ og ‘Castlevania: Symphony of the Night’. Selv har jeg spillet ‘Castlevania’ gennem nogle år til forskellige konsoller, og endnu engang må jeg sige at serieskaberne behandler det omfattende materiale med stor respekt.

Castet til stemmerne klarer deres arbejde meget godt samlet set. Især blandt de bedste af dem er Franka Potente (‘Run Lola Run’ og ‘The Bourne Identity’) som vampyrdronningen Erzsebet Báthory og Zahn McClarnon (‘Westworld’) som den stygge Olrox der indleder serien med mordet på Richters mor. En gammel bekendt vender tilbage fra ‘Castlevania’, og det er et godt gensyn, da det er blandt de bedste figurer derfra.

‘Castlevania: Nocturne’ er oplagt underholdning til halloween-perioden, hvis man især var imponeret af ‘Castlevania’. Den nye historie er meget spændende med mareridtsagtige konflikter der fortsat er gjort med visuelt overskud. Men husk at lægge de små børn i seng, før man kaster ud i det mørke selskab med de animerede vampyrer.

Se ‘Castlevania: Nocturne‘ på Netflix Danmark.