Anmeldelse: ‘En stor mand’
17/05/2024 | FlixfilmSelv ikke Jeff Daniels kan redde forsøget på Netflix’ ‘Succesion’.
Anmeldt af Emil Andersen.
Den litterære titan Tom Wolfes anden roman, A Man In Full fra 1998, minder om hans kæmpe debut, The Bonfire Of The Vanities fra 1987. De er begge sociale satirer om de magtfulde og de knap så magtfulde og de byer, de bor i, nemlig henholdsvis Atlanta og New York City.
The Bonfire Of The Vanities var en bestseller, som instruktøren Brian DePalma bearbejdede til et biografflop i 1990 med en fejlcastet Tom Hanks i hovedrollen som en svulmende Wall Street “Master of the Universe”. Og nu, 25 år efter, kommer så A Man In Full i seks afsnit med en fejlcastet Jeff Daniels i hovedrollen som Charlie Croker, en tidligere Georgia Tech-fodboldhelt og “Master of the Universe” inden for ejendomshandel, der er kørt fast i gæld og er tvunget til at forsvare sit imperium mod bankfolk, der bærer nag.
Artiklen fortsætter under annoncen
Det samlede talent bag A Man In Full er imponerende, begyndende med seriens skaber og forfatter, David E. Kelley, et navn, der er synonymt med dramaer i amerikansk primetime som Ally McBeal og Boston Legal. Tre afsnit er instrueret af den erfarne tv-instruktør Thomas Schlamme, som er mest kendt for sine mange samarbejder med Aaron Sorkin, bl.a. The West Wing og Sports Night. De tre andre er instrueret af den Emmy- og Oscar-vindende skuespiller Regina King. Så ja, et ganske solidt hold bag kameraet.
Og alligevel føles A Man In Full som en halvbagt kage. Alle elementerne er der. Den er godt filmet, spillet, instrueret. Der er ikke sparet på noget. Men den mangler noget. Krydderier. Eller for at bruge et ord, Croker elsker: kraft. A Man In Full er ikke så eksperimenterende som nogle af Netflix’ mere populære, nyere serier som Ripley og Baby Reindeer. Og det er helt fint. Ikke alt behøver at skubbe til grænserne. Men hvis dine øjne driver fra skærmen til din telefon i et minut, vil du sandsynligvis ikke gå glip af noget, fordi der ikke sker noget virkelig drama før finalen. Måske er det Netflix’ og andre streamingtjenesters skyld, fordi de kræver intetsigende underholdning, som flyder fra den ene time til den næste i al evighed.
Kelley og holdet bag har valgt fantastiske skuespillere, herunder Sarah Jones som en undervurderet trofækone, der er klogere, end hun ser ud til, og den altid fantastiske Diane Lane som Crokers ekskone. Lane stråler i alle de roller, hun påtager sig, selv de små utaknemmelige. Og det er altid en fornøjelse at se Lucy Liu i hvad som helst. Men disse skuespillere får biroller, for det meste koner og venner af koner.
Artiklen fortsætter under annoncen
Hvad er der at sige om seriens stjerne, Jeff Daniels? Han er en af de bedste i branchen, et værdigt medlem af USA’s pantheon af Hollywood-stjerner. Han er alsidig som karakterskuespiller eller hovedrolleindehaver. Daniels har den sjældne evne til at være elskelig og modbydelig, omskifteligt og til stede. Han besidder en afslappet, men stor intelligens og en robusthed fra Midtvesten, der gør ham perfekt i rollen som hverdagsmand eller en stærk autoritetsfigur, men han er ikke velegnet som en udsvævende Dixie-kapitalist.
Sidst Daniels stod i spidsen for et timelangt drama, var som en strålende, frustrerende nyhedsvært på kabel-tv i Aaron Sorkins The Newsroom – der dog ofte var et tåkrummende, overdrevent romantisk blik på tv-journalistik. Daniels gik til The Newsroom med ildhu og forsøger at gøre det samme her, men denne gang med en tyk sydstatsaccent. Men desværre er dette bare ikke et projekt for ham og det er bestemt ikke hans skyld. Men materialet giver ham ikke noget bedre at arbejde med.
Se ‘En stor mand‘ på Netflix Danmark.
Flixfilm er ikke associeret med Netflix. Inc. og anmeldelsen er dermed udelukkende et udtryk for forfatterens egne holdninger.
Se en oversigt med alle anmeldelser her.