Anmeldelse: ‘Mother/Android’
09/01/2022 | FlixfilmDen sløve sci fi-thriller ‘Mother/Android’ drukner i de mange apokalyptiske klichéer og formår aldrig at blive noget nyt andet end endnu mere af det samme som før.
Skrevet af Michael Larsen.
Den seneste genrefilm opkøbt til distribution af Netflix er science fiction-filmen ‘Mother/Android’ skrevet og instrueret af debutanten Mattson Tomlin med producent-hjælp fra kollegaen Matt Reeves. Tomlin er også medforfatter til Reeves’ kommende Batman-film ‘The Batman’, hvor Robert Pattinson er den seneste skuespiller til at portrættere mørkets ridder.
Med ‘Mother/Android’ er Tomlin over i klassisk sci fi-territorium med endnu en historie om menneskehedens kamp mod onde maskiner der igen-igen understreger, at vi er kilden til vores egen undergang. Surprice! For filmen begynder med et dramatisk nedbrud blandt menneskelignende robotter der myrder deres ejere på brutal vis og tvinger mennesker på flugt fra deres eget hjem. Hele verden er dermed i kaos og kampen for overlevelse er gået i gang.
Artiklen fortsætter under annoncen
Vi følger udelukkende den gravide Georgia (Chloë Grace Moretz) og hendes kæreste Sam (Algee Smith) i deres forsøg på at finde et sikkert sted, hvor de kan føde deres kommende barn. Men i en verden der er blevet totalt forandret kan det være svært at holde hovedet koldt, hvilket parret finder ud af på den hårde måde med trusler fra robotterne omkring sig.
Mattson Tomlins dystre debutfilm kommer desværre ikke med noget nyt indenfor apokalyptisk science fiction – hverken i form og indhold. Dertil er der for meget der ekkoer nogle af de bedste film fra genren, navnlig værker som ‘The Terminator’, ‘Blade Runner’ og det i særdeleshed gruopvækkende mesterværk ‘Children of Men’. Osse i den film er der et ufødt barns liv på spil, men ‘Mother/Android’ kommer aldrig i nærheden af den følelsesmæssige dybde, som man ønsker fra historien.
Trods ihærdig indsats fra de solide Chloë Grace Moretz og Algee Smith formår de ikke at skabe nok dramatisk tyngde, så man for alvor bliver grebet af parrets farlige dilemma på grund af det tynde manuskript. Raúl Castillo spiller sin afgørende rolle fint, men bliver ikke brugt nok i filmens handling til andet end som en effekt. Filmens mangel på tempo gavner heller ikke og den kæmper med at skabe tiltrængt spænding mellem de deciderede kammerspil-scener.
Artiklen fortsætter under annoncen
Det mærkelige ved robot-situationen i ‘Mother/Android’, at det aldrig bliver brugt til noget væsentligt som et kommentar om vores behov for teknologi og skabe ting i vores eget billede. Det virker bare som en visuel undskyldning for at lege de velkendte elementer fra de nævnte inspirationskilder. Robotterne ligner os almindelige kødsække dog med den afgørende forskel, at deres øjne lyser blåt, når de bliver aggressive ligesom dem i Edgar Wrights noget bedre ‘The World’s End’, og de var sjovt nok mere skræmmende!
‘Mother/Android’ er i sidste ende en kedelig omgang genbrug med få følsomme overraskelser der ikke er nok til at gøre filmen værd at huske på og er derfor svær at anbefale til selv hardcore sci fi-fans. Men det er som altid spændende at se, at der kommer nye filmskabere til, så bedre held næste gang, Hr. Tomlin!
Se ‘Mother/Android‘ på Netflix Danmark.
Flixfilm er ikke associeret med Netflix. Inc. og anmeldelsen er dermed udelukkende et udtryk for forfatterens egne holdninger.
Se en oversigt med samtlige anmeldelser her.