Anmeldelse: ‘Re/Member’
15/02/2023 | Flixfilm‘Re/Member’ er med til at fortsætte den gamle narrative trend med tidssløjfer som man har set det før. Heldigvis føles det nogenlunde frisk via japanernes særlige sans for gys og splat, men filmens tone er noget rodet, og skuespillet er tamt.
Anmeldt af Michael Larsen.
For 30 år siden udkom komedie-klassikeren ‘Groundhog Day’ – på dansk ‘En ny dag truer’, hvor Bill Murray blev ved at leve den samme dag om og om igen og var dermed fanget i et nærmest endeløst mareridt trods konstante møder med en sød Andie MacDowell. Den inspirerede en masse film der brugte tidssløjfer på dramatisk vis såsom ‘Edge of Tomorrow’ og ‘Happy Death Day’-filmene, hvoraf fælles for dem var en trussel, hovedpersonerne var oppe imod for at komme ud af tidssløjfen.
Den seneste film til rækken af lignede film er den japanske Netflix-thriller ‘Re/Member’, hvor seks skoleelever er fanget i en farlig tidssløjfe, hvor de vågner op til den selvsamme dag igen og igen, efter at de en efter en bliver myrdet af et rødt uhyre! For at undgå deres brutale død igen, så er de nødsaget til at finde rester af et gammelt lig fra fortiden, så de kan løse mysteriet og bryde ud af deres besynderlige situation…
Artiklen fortsætter under annoncen
‘Re/Member’ på overfladen minder lidt om ‘Happy Death Day’ dog uden brug af den absurde sorte humor som den film havde store mængder af. Men som forventet så giver japanerne den lignede historie deres særlige brand af gys, hvis man er bekendt med gysere som ‘The Ring’, ‘Ju-on: Forbandelsen’ og ‘Dark Water’. Er man mest vant til at se Hollywood-gysere, så kan de japanske gysere godt virke som et decideret kulturchok.
Skuespillet i ‘Re/Member’ er noget svingende, da det til tider kammer over i overspil der virker hysterisk. De unge teenagere kommer man aldrig rigtigt til at lære at kende, og for det meste af tiden ender de som en omgang splat! Selv på en time og tre kvarter lang kan historien godt føles noget unødig langtrukken, så en gang trimning med saksen havde været nyttigt. Tonen i filmen bliver ofte forstyrret af brug af japansk popmusik – selv under voldsomme scener! Det skaber seriøse mærkelige skift i tonen, som ikke rigtigt harmonere med selve gyset i historien.
Til gengæld bliver der ikke sparet på de blodige voldsscener, der ikke levner meget til ens fantasi. Det røde uhyre er simpelthen rød på grund af blod(!) og har ingen øjne, hvilket ikke gør det mindre forstyrrende at se på. Havde der været mere narrativt kød på selve historien om uhyret, så havde det gjort den mærkelige trussel mere nærværende, da der er en tragisk hændelse forbundet med det som filmens dystre titelsekvens indleder kort med.
‘Re/Member’ henvender sig nok mest til det publikum der forvejen er begejstret for japanske gyserfilm, og den særlige måde de bruger de velkendte virkemidler til at skræmme på. Så er man frisk på et ræs gennem et gentagende mareridt med enkelte variationer uden de store forventninger, så er ‘Re/Member’ nogenlunde god underholdning til de mørke aftentimer trods de nævnte svagheder.
Artiklen fortsætter under annoncen
Se ‘Re/Member‘ på Netflix Danmark.
Flixfilm er ikke associeret med Netflix. Inc. og anmeldelsen er dermed udelukkende et udtryk for forfatterens egne holdninger.
Se en oversigt med alle anmeldelser her.