Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Rebel Ridge’

Anmeldelse: ‘Rebel Ridge’

08/09/2024 | Flixfilm

Hårdtslående ny spændingsfilm.

Gennem sin serie af spændingsfilm fra det 21. århundrede har instruktøren Jeremy Saulnier fundet en række måder at stramme skruerne på sine karakterer og sit publikum: at tvinge almindelige mennesker til at se forfærdelig vold i øjnene, at lade karaktererne strande i den amerikanske bagskovs foruroligende stilhed og at udforske og udstille hævnens til tider upraktiske væsen. Saulnier starter ‘Rebel Ridge’ med et nyt trick, der er elegant i sin enkelhed: at observere Aaron Pierres ansigt.

Filmen begynder med at følge Terry Richmond bagfra, mens han cykler ned ad vejen – et øjeblik senere bliver det med tilbagevirkende kraft klart, at det er en point-of-view-optagelse – og da kameraet begynder at indhente ham, klipper Saulnier ind for at vise hans ansigt, klartseende og beslutsomt. Lige indtil en politibil nærmer sig bagfra og vælter ham af cyklen. Kort efter, da Terry bliver chikaneret og tilbageholdt af de betjente, der kørte ham af vejen, laver Pierre et fantastisk stykke indledende skuespil, da hans karakter skal balancere mellem høflighed og modstand og uddeler sidstnævnte så roligt selv om han indser, at han er ved at blive røvrendt. Man kan næsten se ham sluge sin afsky som en pille. Pierre og Saulnier skaber øjeblikkelig spænding i to spor: Hvad vil der ske med Terry som en sort mand, der bliver antastet af hvide betjente, og hvordan vil han reagere, både i øjeblikket og i løbet af filmen.

Pierre, en engelsk skuespiller, er nok mere kendt for nogle prestigefyldte tv-roller end for sin filmkarriere i. Han hoppede ind i ‘Rebel Ridge’ som afløser – den mere kendte John Boyega droppede ud af produktionen midt i optagelserne – men der er aldrig et øjebliks tvivl om, at han har overtaget rollen fuldt og helt. Han har det strenge blik og de gennemborende øjne fra en actionhelt, der er blevet presset for langt, men han skubber aldrig Terry helt ind i en fjern superhelt. Tværtimod har Saulniers dialog bid og hårdkogt humor, som Pierre indimellem får lov til at nyde.

Politiet, som foregiver at mistænke Terry for narkohandel efter at have væltet ham af cyklen, kræver civil konfiskation og beslaglægger den store sum kontanter, han har på sig – som han har øremærket til at få sin fætter Mike ud af et lokalt fængsel mod kaution. Mikes forbrydelse er ikke særlig alvorlig, men uret tikker for en fængselsoverførsel, der vil bringe ham i livsfare, hvilket gør Terry både rasende over uretfærdigheden og skrækslagen nok til at forsøge at lave en aftale med den lokale politichef – den altid gode Don Johnson. Men det er ligegyldigt, hvor godt Terry holder sit raseri nede; politiet opfatter hans blotte erkendelse af problemet som en provokation, der skal holdes i skak.

Selv om ‘Rebel Ridge’ overfladisk set minder om Rambo: First Blood og udforsker systemisk amerikansk uretfærdighed og, mere subtilt, systemisk racisme og fordomme, er den uden tvivl ikke lige så lagdelt som den rystende idé om en kasseret, mentalt forstyrret ensom krigsveteran, der føler sig forrådt af sit land og derefter går amok i hævn.

Hvor ‘Rebel Ridge’ trives, er i skuespillernes intense præstationer – et bemærkelsesværdigt udstillingsvindue for Aaron Pierre, som synes at være bestemt til stjernestatus og en påmindelse om, hvor god Don Johnson er til at spille en afskyelig skiderik.

Saulniers overordnede iscenesættelse er imponerende. Alt fra præcist kameraarbejde, stringent komposition, indramning og blokering, kvik, stram klipning og stressfremkaldende musik – ‘Rebel Ridge’ sparker røv i den bedst mulige forstand, underholdende, spændende og altid fængslende.

Se ‘Rebel Ridge‘ på Netflix Danmark.