Anmeldelse: ‘The King Who Never Was’
10/07/2023 | FlixfilmLangsommelig og kedelig true-crime.
Anmeldt af Emil Andersen.
Ved første øjekast har Netflix’ true crime-dokumentarserie ‘The King Who Never Was’ det hele: en italiensk prins i eksil, en dødlækker tysk model og en mystisk forbrydelse, som alt sammen foregår på den lille franske ø Cavallo, hvilket skaber en tiltrækningskraft omkring et mysterium, som har formået at fængsle og splitte publikum i årtier.
Men serien, der er instrueret af Beatrice Borromeo er hovedsageligt et opkog af ældre krimidokumentarer med et par spredte interviews ind imellem.
Artiklen fortsætter under annoncen
‘The King Who Never Was’ dækker Dirk Hamers tragiske død, som blev dræbt af en kugle, mens han sov på en båd ud for kysten af den franske ø Cavallo.
Den unge mand var der kun, fordi hans forældre tvang ham til at ledsage sin model/skuespillerinde-søster, Birgit Hamer. Hvordan endte den unge tyske teenager egentlig med en kugle i benet, og hvem affyrede den?
Det er det spørgsmål, mange har forsøgt at opklare i årtier- hvilket egentlig er mærkeligt, for forbrydelsen er veldokumenteret og rapporteret.
Den hovedmistænkte er Vittorio Emanuele di Savoia, den sidste arving til Italiens trone, før monarkiet ophørte. Selv om flere vidner natten til den 18. august 1978 pegede på di Savoia under dokumentaren, blev han efterfølgende frikendt to gange.
Artiklen fortsætter under annoncen
Selv om han i et brev om civilretligt ansvar indrømmede Hamers død, plus at han blve fanget på kamera, hvor han “pralede” af drabet i 2006.
Borromeos dokumentarserie bevæger sig som en snegl og tilbyder en temmelig forældet genopfriskning af forbrydelsen og tager endda seerne med på en lang og snoet vej gennem retssystemet uden meget interessant eller faktuel information.
Serien virker mere fokuseret på vidneberetninger, hvilket trods alt er acceptabelt. Men serien fremlægger sjældent beviser eller forholder sig til faktuelle udsagn fra enkeltpersoner.
For eksempel når prinsen hævder, at kugler går lige og med en håndbevægelse demonstrerer, at denne ville gå op og ned, er der ingen videnskabelig forklaring på hans påstand – scenen føles, som om vi forventes at acceptere den anklagede morders ord uden yderligere undersøgelse.
Da di Savoia endelig kommer for retten, bliver der klaget over, at vidner, der kunne have peget på ham som morderen, aldrig blev indkaldt. Hans advokater indkaldte endda et vidne, som ikke havde overværet forbrydelsen.
‘The King Who Never Was’ er en true crime-dokumentar under middel. Når Borromeo endelig begynder at se kritisk på di Savoias spinkle undskyldninger, finder serien hybris i borgernes forelskelse i kongelige berømtheder og den selvhøjtidelighed, disse personer har. Selv filmskaberne giver prinsen rig mulighed for at forsvare sig, eftersom om han havde det sidste ord i redigeringen af denne dokumentar.
Se ‘The King Who Never Was‘ på Netflix Danmark.
Flixfilm er ikke associeret med Netflix. Inc. og anmeldelsen er dermed udelukkende et udtryk for forfatterens egne holdninger.
Se en oversigt med samtlige anmeldelser her.