Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘They Cloned Tyrone’

Anmeldelse: ‘They Cloned Tyrone’

24/07/2023 | Flixfilm

‘They Cloned Tyrone’ er en forrygende sammenblanding af blaxploitation, science fiction og komedie med veloplagt skuespil fra tre dygtige skuespillere. Afgjort et af sommerens seværdige streaming-tilbud.

Blaxploitation er en særlig genre der dominerede det amerikanske filmmarked tilbage i 1970érne og henvendte sig til den sorte målgruppe af amerikanere. Fra den periode kom klassikere som ‘Coffy’ og ‘Shaft’, og mange år senere gav Quentin Tarantino nyt liv til subgenren med den fantastiske ‘Jackie Brown’ med ‘Coffy’-stjernen Pam Grier i titelrollen.

‘They Cloned Tyrone’ er på overfladen en slags hyldest til blaxploitation, men den er kombineret med et twistet humoristisk science fiction-koncept, der minder om noget fra ‘Black Mirror’. I filmen følger vi den unge narkohandler Fontaine (John Boyega) der gør sit sædvanlige gøremål i nabolaget Glen, lige indtil han bliver dræbt af en af sine konkurrenter efter et inkassobesøg hos den skøre alfons Slick Charles (Jamie Foxx).

Men så vågner Fontaine op den næste dag, som om intet var hændt, hvilket chokerende Slick Charles der så ham død. Sammen med ham og sexarbejderen Yo-Yo (Teyonah Parris) finder Fontaine ud af, at der foregår mystiske ting under nabolaget, samt det faktum at han er en klon! Mere af det skøre plot får I ikke her, da det virkeligt skal opleves på egen hånd.

Æstetikken i ‘They Cloned Tyrone’ er godt gennemført. Det føles som om at filmen foregår i 1970érne men der er moderne teknologi i den, så vi er over i noget retrofuturisme badet i neonfarver. Det der især bærer ‘They Cloned Tyrone’, er det fantastiske samspil mellem den umage trio Fontaine, Yo-Yo og Slick Charles. John Boyega bragede igennem med science fiction-komedien ‘Attack the Block’ og blev mere kendt for sin rolle som ex-stormtropperen Finn i den stærkt ujævne ‘Star Wars’ sequel-trilogi (2015-19). Men med ‘They Cloned Tyrone’ viser Boyega lovende evner, som han aldrig fik muligheden for i ‘Star Wars’-filmene.

I forhold til Boyegas mere underspillede Fontaine er Jamie Foxx og Teyonah Parris kort sagt forrygende som henholdsvis Slick Charles og Yo-Yo med deres flamboyante samspil. Foxx bruger effektivt sin comedy-baggrund som den sleske alfons, der prøver desperat på at bevare sit cool image dog uden held. Parris er et lovende talent der blandt andet gjorde sig bemærket i Marvel-serien ‘WandaVision’ som Monica Rambeau og kan opleves i den samme rolle igen i den kommende ‘The Marvels’.

‘They Cloned Tyrone’ er instruktøren Juel Taylors debutfilm, og han viser allerede evner for det. Han formår at kombinere det uhyggelige med det absurde på sikker vis, uden at det skaber drastiske mislyde. Filmen er næsten to timer lang, og den kunne sagtens tåle at blive trimmet hist og pist for at have skabt et bedre narrativt flow i historien. Det skal blive spændende at se hvad der ellers må komme fra den nye instruktør-talent.

Er man begejstret for science fiction og især når det har en satirisk vinkel, så kan jeg klart anbefale ‘They Cloned Tyrone’ som spændende underholdning til denne her sommer. Den er proppet med spænding og humor, der er båret af en underholdende trio der hver især oser af karisma.

Se ‘They Cloned Tyrone‘ på Netflix Danmark.