Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Tomb Raider: The Legend of Lara Croft’

Anmeldelse: ‘Tomb Raider: The Legend of Lara Croft’

12/10/2024 | Flixfilm

Lara Croft får nyt liv via animation, og det er et forrygende syn at se på. De mange flotte actionscener er fede, og Hayley Atwells karismatiske stemme er perfekt til den kvindelige eventyrer.

Dengang det første ‘Tomb Raider’-computerspil med Lara Croft kom ud til Sony-konsollen PlayStation, blev det et øjeblikkeligt hit og opnåede en kommerciel status der kunne måle sig med andre spil-ikoner som ’Super Mario Bros’ og ‘Sonic the Hedgehog’. Den heltemodige kvindelige arkæolog Lara Croft blev også set som et sex-symbol på baggrund af hendes åbenlyse udseende. Figuren kunne opleves i mange spil til ‘Tomb Raider’-serien, og i takt med teknologiens udvikling blev Croft mere og mere menneskelig at se på, og det gav noget realisme til de vilde eventyr.

Ligesom de andre spil-figurer fik Lara Croft også muligheden for at gøre sig gældende indenfor andre medier som eksempelvis film. Dermed fik vi Angelina Jolie som Croft i de to filmatiseringer ‘Lara Croft: Tomb Raider’ og ‘Lara Croft: Tomb Raider – The Cradle of Life’ som blev pæne succeser i biograferne uden at være mindeværdige. Det samme kan siges om reboot-filmen ‘Tomb Raider’ med Alicia Vikander, som blev ret hurtigt glemt.

Men nu er Lara Croft tilbage i levende animerede billeder i en historie der foregår i forlængelse af 2013-serien af ‘Tomb Raider’ og lige efter begivenhederne fra spillet ‘Shadow of the Tomb Raider’. Det skal dog siges, at det ikke kræver at man har spillet nogle af spillene for at få noget ud af denne her serie.

‘Tomb Raider: The Legend of Lara Croft’ indleder med en forrygende prolog, der er meget i ånden af de populære spil. Lara (Hayley Atwell) er i storstilet action mode komplet med flugt fra fjender og det at undvige farlige dødsfælder. Sammen med sin faderlige mentor Conrad Roth (Nolan North) er Lara på jagt efter en mystisk boks med kinesiske tegn, der har mulige overnaturlige kræfter. Hun får fat i boksen, men Roth dør undervejs, og hun plages af skyldfølelse.

Lara har boksen i sit store palæ, men under en auktion bliver den stjålet af den onde skattejæger Charles Devereaux (Richard Armitage), der agter at bruge dens kræfter på at kontrollere verden. Der findes en anden boks magen til den ene, så det bliver et kapløb med tiden, om hvem der først finder den. Lara eller Charles?

Lara Croft og hendes eventyr egner sig åbenlys til animation især på baggrund af mange cutscenes med fra de mange spil gennem årene. Det er dog ikke første gang, at figuren er blevet virkeliggjort via håndtegnet animation, og det var med serien ‘Revisioned: Tomb Raider’, hvor der blev leget med udtrykket. Her i ‘Tomb Raider: The Legend of Lara Croft’ er tegnestilen og animationen gennemgående ens, og her er det, hvor Powerhouse Animation Studios og deres arbejde skinner igennem. Lara ser absolut forrygende ud, når hun sparker røv, og der bliver ikke sparet på udtrykket, der naturligvis henter meget inspiration fra spillene.

Hayley Atwell giver karismatisk liv med sin stemme til Lara Croft, og hun kunne nemt have spillet en live action-udgave af figuren i en ny film. Hun giver Lara kække replikker i en toneleje der minder om selve spil-figuren, men giver samtidigt også tyngde til den overvældende skyldfølelse, der præger Lara i løbet af serien. Richard Armitages stemme er perfekt til skurken Charles Devereaux, men selve figuren er ret kedelig og kunne være en mere spændende modstander til Lara. Det lignede problem havde de tidligere ‘Tomb Raider’-film også, hvilket hæmmer spændingen.

‘Tomb Raider: The Legend of Lara Croft’ har en stram handling fortalt over otte episoder, så der er fart på hele vejen, uden at den går i stå og taber pusten. Er historien speciel original? Næh men det er fed underholdning for fans af ‘Tomb Raider’, og man får en langt bedre fortolkning af Lara Croft i et andet visuelt medie end førhen.

Se ‘Tomb Raider: The Legend of Lara Croft‘ på Netflix Danmark.