Anmeldelse: ‘Toscana’
21/05/2022 | FlixfilmGodt med flødesovs i ny film fra Avaz-brødrene
Skrevet af Emil Andersen.
Efter succesrige serieproduktioner som ‘The Rain’ og ‘Kastanjemanden’ blev det endelig tid til, at den første danske Netflix-producerede film udkom. Foran kameraet er det ingen ringere end Danmarks største komiker Anders Matthesen, der bag kameraet bliver hjulpet på vej af Danmarks nye filmstjerneskud i Avaz-brødrene. Hvad kan det gå galt? Masser.
Anders Matthesen spiller kokken Theo, der under åbningen af en ny restaurant må se sig nødsaget til at rejse til Italien for at ordne papirarbejdet efter farens død. Theo har ikke den store interesse i arven, som blandt andet indeholder en slotsrestaurant, men da han møder italienske Sophia kommer han gradvist på andre tanker.
Artiklen fortsætter under annoncen
Lyder det hele bekendt? Så er det formentlig fordi du har set ‘A Good Year’ med Russell Crowe, der ligeledes ønsker at renovere og sælge sit arveslot, men hurtigt kommer på andre tanker da han møder franske Marion Cotillard.
Avaz-brødrene kom på hele film-Danmarks læber i 2017 med debutfilmen ‘Mens Vi Lever’, der var med til at give den danske drama-film et nyt indspark og vise at stilistisk fotografering og musik ikke kun var forbeholdt de store produktioner.
To år senere kommer den svære to’er i ‘Kollision’, der endte med at blive en gang melodrama, der desperat prøvede at få seeren til at græde. Nu er det så tid til den tredje Avaz-film og også Toscana tjekker samtlige kliché-bokse af ganske hurtigt og med en stort tyk streg.
Til tonerne af en ulidelig italiensk baggrundsmusik, der aldrig synes at slutte, dukker Anders Matthesen op i en lettere seriøs rolle – og med ganske god succes. Skiftet mellem dansk og engelsk passer den garvede komiker godt og det er bestemt ikke ham, der skal sættes en finger på. I stedet er det brødrenes hjertebarn Sebastian Jessen, der dukker op i en kort, men dog irriterende rolle, samt en fuldstændig ligegyldig casting af popstjernen Christopher, der står i baggrunden med krøllet hår og laver panna cotta.
Artiklen fortsætter under annoncen
Ghita Nørby dukker op og giver filmen et mere bevægende humør, hvis det da ikke var blevet klippet i stykker filmisk til tonerne af et strygerorkester, der er skruet op på 110%.
Hvis ikke historien og skuespillet i sig selv ville røre dig følelsesmæssigt påvirket, så gør Avaz-brødrene alt hvad de kan for at få dig til at føle, hvilket var netop det, som tog overhånd i ‘Kollision’.
Toscana har dog mange kvaliteter. Den italienske varme stråler igennem skærmen og fotograferingen af den lækre mad er en fornøjelse at se på. Matthesen er god og Christiana Dell’Anna er forrygende som Sophia, men selv den danske hygge må give fortabt på at gøre denne film til mere end et middelmådigt komediedrama.
Ghita Nørby slutter afslutningsvis af med sætningen: ”Ingen er særlige, men alle kan blive et særligt syn. Hvis det er de rigtige øjne der ser.” Om det er de forkerte øjne, der har anmeldt denne film skal være usagt. Men særlig er den altså ikke.
Se ‘Toscana‘ på Netflix Danmark.
Flixfilm er ikke associeret med Netflix. Inc. og anmeldelsen er dermed udelukkende et udtryk for forfatterens egne holdninger.
Se en oversigt med samtlige anmeldelser her.