Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Tour de France: Med i feltet’ – sæson 2

Anmeldelse: ‘Tour de France: Med i feltet’ – sæson 2

24/06/2024 | Flixfilm

Vingegaards sejr fra første parket.

Netflix-serien ‘Tour de France: Med i feltet’ aka ‘Tour de France: Unchained’ sæson 2 er anderledes end forgængeren fra 2023, som var spændende, men ufuldstændig, af den simple grund, at landevejsløb er lige så komplekse som en russisk roman og ikke kan skildres præcist i en enkelt sæson. En anden grund til, at den første del af denne serie efterlod seeren sulten, var, at UAE Team Emirates ikke åbnede sine døre og dermed fratog os et nært og personligt kig på ikke bare den største rytter i sin generation, men også den mest fascinerende – Tadej Pogačar.

Det er der blevet rettet op på i dette års udgave, så seerne får et mere omfattende kig på duellen i sidste års Tour mellem sloveneren – der kom fra en skade i Liège-Bastogne-Liège – og Jonas Vingegaard, der vandt sin anden gule trøje i træk sidste år.

Men ‘Unchained’ sæson 2 var desværre tvunget til at tilføje endnu et element af landevejsløb – en påmindelse om, at den højhastighedssport mange elsker, nogle gange er et spørgsmål om liv og død. Afsnit 1 begynder med, at AG2R-Citroëns Ben O’Connor bliver informeret om, at schweizeren Gino Mäder er død i et højhastighedsstyrt under sit hjemlige løb, Tour de Suisse.

“Dette dødsfald mindede os om vores skrøbelighed,” siger O’Connor. Julian Alaphilippes kommentar efter et minuts stilhed til minde om Mäder kommer tættere på at udtrykke en landevejsrytters skrøbelighed: “Vi er ingenting på jorden og endnu mindre på en cykel. Bare det at nævne Gino giver mig kuldegysninger.”
Fordi det er en fransk produktion, bruger ‘Unchained’ sæson 2 meget tid på franske ryttere og fokuserer f.eks. på Alaphilippes fejde med sin Soudal-Quick Step-chef, Patrick Lefevere. Den altid skarpe Lefevere havde kritiseret den franske dobbelte verdensmesters svage præstationer, som i høj grad skyldtes en række styrt og sygdomme, som han havde været udsat for.

Men Alaphilippe siger tingene ligeud. “Vil du høre sandheden? Jeg var elendig i denne Tour,” indrømmer han og tilføjer dog: “Hvor meget får jeg i løn? Lidt for meget for Patrick, synes jeg.”

Det franske fokus giver også det, der uden tvivl er det mest rørende kapitel i serien, den sidste dans med Tour-legenden Thibaut Pinot og den fantastiske støtte, han modtog fra sine fans i “Thibaut-svinget”, da han passerede dem på sin sidste Tour-bjergetape nogensinde med et forspring på 26 sekunder. Han sluttede – desværre – som nummer syv på etapen.

Alpecin-Deceunicks sprinter-specialist, Jasper Philipsen, som gik fra “Jasper Disaster” til “Jasper the Master” i denne Tour, får også sin ret på vej mod et dominerende mesterskab i den grønne trøje.

Mäder er igen et emne i serien i afsnit 4, som fokuserer på Bahrain Victorious’ forsøg på at vinde en Tour-etape til ære for deres afdøde rytter. De mest velformulerede og følelsesladede karakterer i dette kapitel er Pello Bilbao og Matej Mohorič. Sidstnævnte mister sejren på de uforsonlige skråninger i Puy de Dôme på 9. etape, men Bilbao vinder på den næste etape og formår derefter at styre sine følelser, da han takker sin familie for at have hjulpet ham med at håndtere tabet af sin ven og tilføjer: “Jeg var nødt til at gøre mit bedste for Gino.”

Selvfølgelig er kampen mellem Pogačar og Vingegaard ikke udeladt, og slovenerens chokerende kollaps på 17. etape har en fremtrædende plads. Derefter følger en smule kontrovers efter Vingegaards supermenneskelige præstation på enkelstarten på 16. etape, hvor han slog Pogačar med 1:38. Det fik den altid kontroversielle Marc Madiot til at antyde: “På et tidspunkt vil sandheden komme frem.”

Den altid uformelle Vingegaard svarer på tiltalen ved at se lige ind i kameraet og sige overbevisende: “Jeg er ren. Selv om hundrede år vil der ikke blive fundet noget i mine prøver.”

‘Tour de France: Unchained’ sæson 2 minder fans om, hvor meget ikke-løbsdrama, der finder sted under Touren, men fokuserer klogt nok på løbsdramaet, som ligesom i sæson 1 er spændende, skræmmende og meget underholdende. Serien er selvfølgelig ikke perfekt, men det er en udfordring at skabe mening i den altid kaotiske konkurrence, som landevejsløb er.

Enhver fan af sporten vil glæde sig over alle otte afsnit og dem, der endnu ikke er fans, vil blive oplyst og forført.

Se ‘Tour de France: Unchained‘ på Netflix Danmark.

1 kommentar til Anmeldelse: ‘Tour de France: Med i feltet’ – sæson 2

1. Carlos - kl. 19:56, 30-06-2024:

og jeg forklarede ham alt, og han anbefalede den brugte registrering, og jeg betalte for stort medlem for at få mig i gang, og jeg blev indviet i Verdensordenen, og jeg modtager summen af ​​$4.000.000 US-dollars efter min indvielse var gennemført. Jeg er meget glad! Og lover at sprede Lord Felix Morgans gode arbejde. Hvis du er interesseret i at tilslutte dig den nye verdensorden Illuminati i dag, så kontakt Lord Felix Morgan i dag, han er din bedste chance for at få medlemskab af Illuminati, som du altid ønsker. Kontakt Lord Felix Morgan WhatsApp Plus Fire fire syv ni en otte seks fire en otte nul en