Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Trigger Warning’

Anmeldelse: ‘Trigger Warning’

23/06/2024 | Flixfilm

‘Trigger Warning’ underholder med en veloplagt Jessica Alba, der giver fuld los i fine actionscener. Manuskriptet byder ikke på de store overraskelser med sin historie, men filmen er fin at slappe af til i weekenden.

Jessica Alba slog igennem med den James Cameron-producerende science fiction-serie ‘Dark Angel’, der kørte i et par sæsoner. Senere medvirkede hun i den fantastiske tegneseriefilmatisering ‘Sin City’ som stripperen Nancy og var Sue Storm i de to knap så fantastiske ‘Fantastic Four’-film fra nullerne. Det er ikke meget man ser til hende med årene, da hun også driver egen virksomhed og har tre børn.

Men nu er Alba tilbage som hårdtslående actionhelt i sin første film i fem år med actionfilmen ‘Trigger Warning’, der på overfladen ligner en krydsning mellem ‘John Wick’ og den første ‘Rambo’-film; ‘First Blood’. Den blev garanteret pitchet til studierne på den måde.

Jessica Alba spiller Special Forces-soldaten Parker der fra første scene af, viser hvad hun er i stand til under en intens mission i Mellemøsten. Efterfølgende får hun at vide, at hendes far er død i forbindelse med en mineulykke. Hun tager ejerskab over sin fars bar tæt i nærheden af baren i hjembyen Creation, men noget tyder på at farens død næppe var et tilfælde. Snart kommer Parker i konflikt med den stærkt konservative senator Ezekiel Swann (Anthony Michael Hall) og hans farlige søn Elvis i forbindelse med ulovlig salg af militærvåben, og det går ikke stille af sig…

‘Trigger Warning’ er den amerikanske debutfilm fra den indonesiske instruktør Mouly Surya, der tidligere har lavet thrillers som ‘Fiksi’ og ‘Marlina the Murderer in Four Acts’. Hun får det bedste ud af, hvad hun kan med et gennemsnitligt manuskript, der bærer tydeligt præg af de nævnte film som inspirationskilder. En af filmens manuskriptforfattere er Josh Olsen, der skrev David Cronenbergs mesterlige thriller ‘A History of Violence’.

Jessica Alba gør det fint som Parker og er overbevisende i de mange actionscener der virker som taget ud af ‘John Wick’ og ‘Extraction’-filmene. Action der er koordineret med præcision og filmet så publikum får alle de drabelige detaljer med i kampene mellem Parker og de hårdkogte fjender. Det er efterhånden ikke specielt originalt mere, men det ser sejt ud dog.

Anthony Michael Hall spiller på den velkendte kliché, man tit forbinder med korrupte senatorer i amerikanske actionfilm, så han gør det bare efter bogen, uden han gør det store indtryk. Ham og Elvis (Jake Weary) er bare typiske redneck-skurke med hint om den giftige politiske stemning i nutidens USA, men uden at det bliver for politisk. Skurkene når aldrig at skabe nok spænding med deres sparsomme skærmtid, så de når aldrig at blive en alvorlig trussel.

At se ‘Trigger Warning’ er som at se de mange gammeldags actionfilm, som man lavede direkte til video og dvd. Det er fint at slappe af til, når man trænger til at slå hjernen fra ovenpå en travl arbejdsuge, så forvent ikke det hele store actionbrag, der efterlader et varigt indtryk. ‘Trigger Warning’ bliver næppe en begyndelse på en franchise, men i en tid hvor Hollywood har brug for at fodre deres streamingtjenester med alt muligt til millioner af øjne verden over, så skulle det ikke undre mig om der kom mere fra den kant.

Se ‘Trigger Warning‘ på Netflix Danmark.