Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Wu Assassins’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘Wu Assassins’ – sæson 1

10/08/2019 | Flixfilm

Wu Assassins anmeldelse review netflix kung fu mma netflix 2019

Den hårdtslående actionstjerne Iko Uwais uddeler tæsk til onde kræfter i Chinatown og gør det med glimt i øjet. Historien halter ind imellem, men actionscenerne er heldigvis underholdende. Men overall efterlader serien ‘Wu Assassins’ ikke det store indtryk og er bare en omgang guilty pleasure.

Indonesiske Iko Uwais er en af tidens mest populære actionstjerner. For ikke alene er han skuespiller, men også stuntmand, kamp-koreograf og martial artist. Han brød igennem hos den internationale publikum med den ultravoldelige actionfilm ‘The Raid’, der virkelig viste hans evner for martial arts-action og siden da har Hollywood åbnet sine arme op for den dygtige actionstjerne.

Således er Netflix og Uwais gået sammen om at skabe streamingtjenestens første store martial arts-actionserie i form af ‘Wu Assassins’. Der er vægt på netop martial arts-delen af serien fra første afsnit af. Slag, slag og atter slag i en heftig fart og blinker man med øjnene, så misser man noget sejt. Alt den action får man i en historie med mytologiske træk fra det gamle Kina, der møder nutidens Chinatown, San Francisco.

Wu Assassins kung fu serie netflix

Historiens hovedperson Kai Jin (Iko Uwais) arbejder som kok i en restaurant med forbindelser til den kinesiske mafia. Da han lægger sig ud med dem, bliver han automatisk et mål i deres øjne. Under et mordforsøg fra dem bliver Kai Jin pludselig mødt af den mægtige kriger/troldkvinde Ying Ying (Celia Au), der udstyrer ham med magi, der tilhører den mystiske munke/lejemordere-klan Wu Assassins. Den magi gør Kai Jin til en total bad ass med utrolige kung fu-evner og til en ufrivillig helt der er blevet udvalgt til at bekæmpe en ondskabsfuld fjende, der er på vej til at skabe kaos i hans nabolag.

I og for sig er den tynde plot bare en god undskyldning for at se Uwais sparke røv og det gør han meget af. Actionscenerne er generelt gode og bærer virkelig præg af Uwais´ arbejde fra hans tidligere hardcore-actionfilm. For udover at være seriens stjerne, er han også producenten og er ansvarlig for stuntarbejdet og koreografien for de mange actionscener. De er ikke nær så blodige som ‘The Raid’ og andre Uwais-film, men der er i nu og næ noget blodsprøjt. Det er jo trods alt en mere publikumsvenlig produktion med amerikanske penge i budgettet, så det bliver aldrig grusomt. Faktisk virker det for pænt taget i betragtning af den type filmvold, som man kender fra Hong Kong actionfilm.

Wu Assassins mixed martial arts netflix

Ad og til bliver den gode action desværre hæmmet af billige computereffekter og malplaceret musik, der aldrig passer til stemningen. Uwais er ikke den store, udtryksfulde skuespiller, men han får heldigvis fint skuespil-backup fra ‘Vikings’-stjernen Katheryn Winnick, Celia Au, Tzi Ma, Lawrence Kao og Tommy Flanagan (kendt fra ‘Sons of Anarchy’).

‘Wu Assassins’ ville nok virke bedre som en miniserie i helhed, da jeg tvivler på om der er historie nok til at retfærdiggøre en mulig anden sæson. Den er mere en omgang guilty pleasure, hvis man som actionfilm-fan lige har behov for at se noget vild kung fu-action uden at tænke for meget. Jeg kan dog bedre anbefale nogle af de andre actionfilm med Uwais, som netop ‘The Raid’ og ‘The Raid 2: Berandal’. For dem er der mere gang i.

Se ‘Wu Assassins‘ på Netflix Danmark.