Netflix: Konkurrenter presser prisen på nyt indhold
25/09/2013 | FlixfilmStreamingtjenesten Netflix har opnået stor succes i hele verden, men med den stigende succes kommer også et stigende pres fra konkurrenterne som alle vil have en bid af kagen. Der er dermed kamp om de store filmproduktioner og populære serier som kan være med til at tiltrække nye kunder. Netflix er dog klar over at hvis streamingtjenesten skal formå at holde på de danske kunder og tiltrække nye, så gælder det om at et større og nyere udvalg af film og serier.
– Det nytter ikke at lancere Netflix med gamle film og serier på hylderne, udtaler Reed Hastings, direktør for Netflix, til Berlingske Business. Konkurrencen fra HBO Nordic og Viaplay, som er de største konkurrenter til Netflix i Danmark, gør det dog svært altid at få fat i de nyeste titler. Det er også derfor Netflix det seneste år har satset meget på egenproduktioner, for så kan de nemlig have noget unikt og nyt indhold som ingen af de andre streamingtjenester kan få fat i. Desuden er filmselskabernes priser for rettighederne også stigende og derfor var det naturligt for Netflix at gå egne veje. – Det har været fantastisk for Netflix at have egenproduktionerne, og vi bliver ved med at investere i produktioner, der er eksklusivt for Netflix-medlemmer, fortæller Reed Hastings, og henviser til den store succes som serierne House of Cards og Orange is the New Black har opnået.
Det er desuden ikke nemt for Netflix at åbne i nye lande. Det kræver nemlig at streamingtjenesten forhandler om rettighederne i hvert enkelt land. – Vi vil gerne med tiden blive en global tjeneste. I dag er vi kun i 41 markeder, for vi skal købe licenser til indhold i hvert land for sig. Der er 160 lande endnu. Og der er masser af indhold, vi ikke har, fortæller Reed Hastings.
Artiklen fortsætter under annoncen